Mexico enzo

22 december 2013 - Cancún, Mexico

Honduras, Mexico

Dag allemaal, we blijven jullie vervelen met onze onzin!

Na een aantal gevaarlijke steden in Honduras lijkt Roatan op het eerste gezicht heel anders dan de rest van Honduras. De mooie kust en onderwaterwereld worden soms vertroebeld door de vele Amerikanen die hier komen en er een soort Benidorm van willen maken. Verder is het een mooie plek. Je pakt een taxi voor een prikkie en verkent het eiland.

Roatan schijnt een prachtig eiland geweest te zijn, maar de bezetter is helaas een paar jaar geleden gearriveerd. Amerikanen hebben er hun territorium van gemaakt, dus op veel plekken hebben zij hun poot opgetild en er hun luchtje aangegeven. Omdat Amerikanen weinig vakantie hebben, mogen de paar tripjes elk jaar wat kosten. Resultaat is dat het armste land van de wereld achterlijke prijzen kan vragen voor een taxi of stuk grond. Een paar locals varen er wel bij, maar het merendeel van het land kan niet meer naar deze plek op vakantie want het is veel te duur. En dat geldt eigenlijk ook voor ons.... We banen ons een weg tussen de hamburgers, bananen achter speedboten, parasails, waterscooters en grote buiken achter nog grotere cola's door en vinden een heerlijk plekje aan een rustig baaitje. Marco kreeg het er warm van......

41 graden koorts maar liefst. Google raadplegen voor de symptomen. Jeroen was even ongerust als Marco eigenwijs, dus er werd nog een dagje "aangekeken". Toen de rooie puntjes zich verspreidden en Marco niet meer van bed naar balkon kwam zijn we toch maar even naar een authentiek Hondurees kliniekje gegaan. 3 uur wachten op een veranda in het bos, bloedprikken en een onderzoek in een kamer samen met nog 5 patiënten maakten duidelijk dat Marco Dengue had en een fikse longontsteking. Inclusief pillen rekenden we 4 euro af, je zou er bijna voor je lol naar toegaan zo goedkoop! Marco weer in bed, een week lang maar liefst maar hierna kon hij weer recht voor zich uitkijken, een stukje wandelen en eten en drinken. We hebben behoorlijk in de rats gezeten, het had anders af kunnen lopen, zeker in een land als dit, maar de rugzak kan weer op!

Wel pakken we regelmatig een taxi tegenwoordig, das lekker veilig. Meestal dan. Laatst hadden we zo goed onderhandeld dat de taxi goedkoper was dan het deelbusje. We stapten in de taxi en vertrokken, gevolgd door het busje. Er ontstond een wild west ruzie met achtervolging, afsnijden en inhalen op bergweggetjes in gammele auto's met ons achterin. Uiteindelijk lukte het de chauffeur van het busje ons af te snijden en we stonden stil in de bergen. De chauffeurs stapten uit, pakten allebei een groot kapmes uit hun auto en gingen het "uitpraten en oplossen". Wij waren wagenziek en wel klaar met deze chauffeurs, dus zijn er tussen uit gepiept en verderop in een taxi gestapt. Het is uiteindelijk toch nog een dure rit geworden...... Wederom realiseren wat een andere cultuur in deze landen heerst! We kunnen er slecht aan wennen....

Uiteindelijk door naar Mexico vanuit Honduras via Miami. De situatie in Guatemala schijnt niet veilig te zijn op het moment en we merken dat we het erg jammer vinden dat we niet onbekommerd met openbaar vervoer door de landen kunnen zwerven zoals we dat gewend waren. Om te backpacken op de bonnefooi vinden we Azië een grotere aanrader dan Midden Amerika, zeker voor de beginner! Zuid Oost Mexico zijn de meer gebaande paden en ook in Cancun waan je je in Amerika of Europa. Wel geweldig shoppen zoals we dat lange tijd niet hebben gezien, ook wel weer eens leuk.

Negen maanden zitten er nu op en we moeten weer gaan denken aan andere dingen dan reizen. Het budget dat we ons hadden gesteld raakt uitgeput dus we moeten plannen gaan maken om weer wat vooruit in plaats van achteruit te gaan sparen. Langzaam aan druipen we af richting Europa.....
Wij wel, onze backpacks niet. We zeggen al in Cancun tegen de mensen van Airberlin dat het niet goed komt, want onze overstap is te kort om ook bagage over te hevelen. Grondpersoneel verzekert ons dat het goed komt en de stewards aan boord verzekeren ons dat dit niet het geval is. Waardeloos dus, want nu hebben we geen schone korte broeken in Europa.... We hebben het al 2 weken koud. Ondanks een nieuwe outfit, hemden dragen voor het eerst in ons leven blijft onze thermostaat storing aangeven, maar de cv slaat niet aan..... Wat is het hier allejezus koud in Europa!!

Groetjes van ons!

1. Wilma Vos:
    22 december 2013
    Oke leuk verhaal maar waar zijn jullie dan nu?????
  2. Maria:
    22 december 2013
    Als je even laat weten waar jullie zijn kan ik wel wat warme kleren op laten sturen vauit de opvang zodat jullie het jaar vol kunnen maken. Heb ook wel wat adresjes in het buitenland van collega opvanghuizen..... Wens jullie in ieder geval fijne feestdagen, een prima jaarwisseling en heel veel inspiratie voor 2014!
  3. Maria:
    22 december 2013
    Wat een spannend avontuur weer, maar fijn dat jullie morgen weer naar huis komen....heb jullie gemist!! <3
  4. Harry:
    22 december 2013
    Gelukkig hebben we net de kortste dag gehad.
    Dus op naar de zomer jongens. (Hihi)
    Heb genoten van de smeuige verrhalen.!!!!!
  5. Erick & Ankie:
    22 december 2013
    Op een gegeven moment moet je al die enge dingen maar laten voor wat het is... Maar wel super om te lezen. We zien jullie gauw!! Dikke knuff van ons Xxx
  6. Greta en Frans:
    23 december 2013
    Lieve vriendjes, vandaag komen jullie weer aan in het moederland, het zit erop!
    Een oud Portugees gezegde:
    "Is de portemonnee plat, meld je dan bij Randstad"!!

Liefs Greta en Frans
  7. Oma en Opa Beersma:
    23 december 2013
    Lieve jongens, de verhalen waren geweldig, bedankt. We zijn blij dat we ons geen zorgen meer hoeven te maken. Welkom in ons eigen Nederlandje. Nu mogen jullie weer volop genieten van ons mooie land, zonder al die ellende waar jullie zo sappig over vertelde. We wensen jullie prettige kerst en een goede jaarwisseling.
  8. Hannie:
    23 december 2013
    Wat is Azie dan weer heerlijk he, ook al hadden jullie Midden Amerika niet willen missen. Fijn dat het weer goed gaat met Marco en natuurlijk ook Jeroen.
    Ben benieuwd wanneer ik jullie weer aan het raam kloppen, in ieder geval hele fijne feestdagen (waar dat ook mag zijn .....) en tot in het nieuwe jaar.

Liefs Hannie
  9. Gerda en wil:
    27 december 2013
    Hoi

Tja er zijn hele mooie landen maar ook hele gevaarlijke, fijn dat jullie in Europa zijn (waar dan ook!!!!)
    Voor het nieuwe jaar: een spetterend 2014 en vooral een gezond jaar.
    Vakanties zijn heerlijk maar wat dichterbij valt nog heel wat te beleven.

Groet van Wil en Gerda
  10. Annie Verboom: