Honduras

16 december 2013 - Roatán, Honduras

Dag allemaal. Zelfs in de negende maand is de bevalling van het reizen door de derde wereld nog geweldig. Langzaam aan beginnen we na te denken hoe het zou zijn om schoenen te dragen, iets te moeten vandaag en haast te hebben. We kunnen het ons haast niet meer voorstellen, hoewel we het wel leuk zouden vinden bepaalde mensen weer eens te zien.

Nicaragua vinden we super, de mensen zijn doorgaans lief en er is veel te zien en beleven. Groot voordeel is dat de hostels hier bijna allemaal een eigen keuken hebben, dus we kokkerellen er flink op los. De inrichting van de keukentjes laat soms te wensen over, dus we kunnen bij gebrek aan vergiet de keren niet meer tellen dat de spaghetti tussen pan en deksel door de gootsteen in glipt en dus naar afwasmiddel smaakt. De supermarkten en ons Spaans gaan ook niet hand in hand, dus onder het motto "2 ons groenten" aten we een keertje 4 ons heerlijke paprika's, en weten nu dat "jalapenos" net effe iets anders is. En we hebben ons record gevestigd in dit land; we zijn in staat gebleken op 1 avond 9 kakkerlakken te vermoorden die in onze pannen nestelen. Maar het went; ik herinner me nog de eerste kakkerlak die ik aantrof. Ik heb stennis gemaakt bij de receptie! nu loop ik er heen en vraag om een spuitbus en die krijg ik altijd.

We duiken weer bij een top 10 rif in de wereld. 1 spot heeft "caves and tunnels" maar is geen heel moeilijke duik, aldus de eigenaar van de school. Marco kent geen angst, Jeroen kent Marco's deel erbij. We duiken op een plek waar we 8 haaien zien en vervolgens gaan we op 20 meter diepte een tunnel in. We zwemmen 40 cm boven een haai een grot in die smaller is dan de tunnels in Vietnam waar ik ook al niet kapot van was. Zwemmen kan niet meer (te krap) dus we bewegen ons met onze handen door de tunnels en stoten met onze flessen tegen het plafond, ik ben er niet kapot van, maar onder water kun je vloeken wat je wilt, niemand hoort je.... En das voor Marco wel zo prettig.... Toen ik alleen achter bleef toen Marco nog een grot inzwom en na 5 minuten weer verscheen was vloeken niet meer nodig en zei een blik door een duikbril voldoende... We hobbelen een angstige tocht over de caribien met 5 meter hoge golven terug naar t vaste land.

Leon was nog mooier dan Granada. Musea, kerken, koloniale toestanden uit de Spaanse tijd en meer. Vanuit daar nemen we een bus naar Honduras. Nog armer en nog meer problemen zien we al binnen 5 minuten. Tijdens de 2 uren in de bus naar Tegucigalpa moeten we 6 keer stoppen voor een leger- of politiecontrole. Met grote overmacht en wapens worden de voorbijgangers geïnspecteerd op mensensmokkel drugs en wapens. Op het eerste gezicht een goede zaak. Als we zien dat in dit arme land enorme bedragen naar politie en leger gaan, maar dat je door wat geld te schuiven naar de legermannetjes gewoon mag doorrijden beseffen we ons dat het weggegooid geld en verspilde moeite is. Met wat smeergeld kun je dit hele land doorkruizen met wat je maar wilt. Onze chauffeur doet er gezellig aan mee en we blijven lekker op schema.

In Tegucigalpa weer overmachten aan geweren. Voor het simpelste winkeltje staat een man met een enorm geweer. Ons hotelletje heeft weer tralies, maar dat is nodig. Deze stad blijkt naast oorlogsgebieden de een na gevaarlijkste stad ter wereld. Nummer 1 bezoeken we volgende week...... Na donker kun je hier niet naar buiten. We bestellen een pizza en missen weer heel even onbezorgd Azië.

We vliegen snel door naar een veilig eiland. Op het vliegveld staat 1 toestel. Het is zo'n vliegtuigje dat je weg kunt gooien en die dan weer terug komt vliegen. Daar ga ik dus niet in, ik heb genoeg grenzen verlegd. Ik ga er dus wel in en hobbel in een 12 persoons voorlogs speeltje van het armste land ter wereld de lucht in. Ik let samen met de piloot op, want zit achter hem in de cockpit. Maar goed ook, want hij stuurt zonder handjes en Smst er vrolijk op los. Ik let wel op de tegenliggers en op dat hij niet met zijn knietjes tegen de knopjes "bomb 1" en "bomb 2" aan gaat zitten. Bij de landing blijkt 1 wiel harder te remmen dan de andere dus we zigzaggen over het asfalt tot ik eindelijk in een fantastisch bed kan belanden. We hebben tegels op de badkamervloer, horren voor de ramen en warm water. Wat een paleis!!! Op Roatan blijven we maar een tijdje en nemen de Amerikanen die het eiland gebruiken zoals wij Bali, voor lief.

1. Henny Evers.:
    16 december 2013
    Toch maar Azië he? Hoe dan ook, ze kunnen jullie ervaringen nooit meer afnemen. We willen jullie trouwens ook wel weer eens zien.
  2. Marco en Pascal:
    16 december 2013
    Klinkt gaaf zusters! Super. Sluiten ons wel bij je pa aan! Missen jullie, maar geniet nog maar even lekker! We denken dat jullie snel genoeg weer gewend zullen zijn aan haast en verplichtingen. Nog steeds geen plannen om over 2 weken een kijkje te nemen in Buenos Aires??!! Dikke kus X
  3. Maria:
    16 december 2013
    Wat een heerlijk verhaal weer. Zie het helemaal voor me. Volgens mij zullen jullie je nooit meer echtr thuisvoelen in onze westerse maatschappij en je eigen alternatieve wereld creeren. Geniet van het volgende deel; ik verheug me op het verslag.
  4. Wilma Vos:
    16 december 2013
    Hallo daar, leuk om weer van jullie te lezen, het was al weer even geleden. Goed te lezen dat het nog steeds zo gaat als de afgelopen maanden, stel je voor, dat jullie een burgerlijke wereldreis zouden hebben, daar kan je niet mee thuis komen! Bij Trajectum beleven we ook hoogte punten, kerstpakket al weer binnen en hier en daar een verhuizing..... Maar dat heb je vast al meegekregen! Have fun, ook voor ons!
  5. (oma)Sjoukje:
    Lieve Marco en Jeroen
    Wat weer een prachtig reis verhaal.Ik denk vaak aan jullie.
    Geniet er nog van .Groetjes ook van J S A en M.
    Oma Sjoukje
  6. Laura Evers:
    17 december 2013
    KOM TERUG, duurt lang!!!!
    Alhoewel ik eigenlijk ook vind dat jullie nog zo lang mogelijk verder moeten genieten van jullie reis!! Wat een mooie landen doen jullie aan! En wat een mooie verhalen! Blijf maar lekker schrijven op jullie blog! Dan houden wij nog even vol! Geniet!!!!
  7. Oma en Opa Beersma:
    17 december 2013
    Hallo Marco en Jeroen. Fijn weer wat van jullie te horen, het zijn steeds weer spannende vehalen. Oma zit nu naast me en kan er maar niet aan wennen, kakkerlakken, politie, leger en haaien.
    Jullie hebben het slechtste en het mooiste van de wereld gezien, dat zullen jullie nooit vergeten. Straks weer in eigen landje, wat jullie zullen waarderen als nooit tevoren. Ik hou al 87 jaar van dit land en ik vind op de fiets naar het Rottemeer al een hele onderneming, dan zelfs neem ik al brood en drinken mee en voor wereldreizen hebben we niet voor niets Jeroen en Marco, die vertellen het ons dan wel hoe het in de rest van de wereld gaat.
    We verheugen ons om jullie over niet te lange tijd weer te zien.
    Groetjes van hier.
  8. Gerda en wil:
    Hoi boys.

Weer zo'n toppertje van een reisverhaal, we lezen dit altijd twee keer achter elkaar. Niet te geloven wat een avonturen. Wij hebben veel van de wereld gezien maar dan georganiseerd omdat we niet
    zo jong meer waren maar dit.......geloof je in Reïncarnatie gaan we
    dit ook doen!
    Mannen nog veel plezier en let op elkaar

Groet van Wil en Gerda
  9. Henny Evers.:
    17 december 2013
    Heerlijk om te lezen. Er zijn wel erg veel spannende avonturen bij.
    Gelukkig hebben we veel kontakt d.m.v. appen, skypen, bellen, zodat we weten dat het goed gaat. Maar jullie weer zien zal ook weer fantastisch zijn.Tot die tijd, geniet lekker verder samen. xx
  10. Lieke:
    19 december 2013
    Hey Marco en Jeroen,
    Wat gaat de tijd snel. 9 maanden alweer op reis. Geniet nog maar lekker maar kom zo langzamerhand ook maar weer een beetje richting grunn. Zussie mist jullie.
    Liefs Lieke
  11. Luc en Betty:
    19 december 2013
    Ach....wat is het toch fijn om even deelgenoot van jullie wereldje te zijn.
    Denk gewoon niet te ver vooruit!
    Behalve als je morgen van plan bent terug te komen naar NL ;-)
  12. Annie Verboom:
    20 december 2013
    Jullie verhalen blijven leuk om te lezen en nog geen zin om de Kerstdagen in Nederland te vieren? Groet en hierbij toch gezellige feestdagen en een goed 2014 toegewenst, alhoewel dat een jaar zal worden van gewenning.
  13. Erick & Ankie:
    20 december 2013
    Weer zo'n super verhaal van jullie mooie reizen.
    Toch speuren we een beetje heimwee naar Azië... En dat begrijpen we heel goed!! Dat duikverhaal... Brrr ons krijg je zo'n grot niet in hoor. Dapper van Jeroen dat ie mee ging. Geniet nog even want voor dat jullie het weten is jullie avontuur voorbij. Wij hopen daarentegen dat jullie nu toch echt snel weer deze kant op komen. We missen jullie!! Liefs van ons Xxx