De eerste week

31 maart 2013 - Mueang Rayong, Thailand

Super om te lezen dat we al zo veel berichten hebben op ons blog! En ook fijn dat collega's onze tickets wel bij zich hadden!

Bangkok, Koh Samet!

1dag zinderende hitte in Bangkok was eerst even voldoende. We gaan naar Koh Samet, de tropische droom achterna en lekker dichtbij. Wekker gezet want er gaan maar een paar bussen per dag. Het tijdsverschil met nl en Wifi in t guesthouse zorgden voor 34 bliepmomentjes van de iPhone in de nacht. De 35ste was de wekker dus die kregen we niet meer mee. 2 uur te laat op station oost kochten we kaartjes voor de boot en bus die 1 uur te laat vertrok. De reis naar de pier duurde 2x langer dan beloofd, want van de 5 deden enkel de 2e en de 4e versnelling van de bus het. We kropen een shabby haventje binnen. Hier is de pier, zei een glimlachend mannetje... Daar maar heen dan.

Op de pier zei een glimlachend vrouwtje dat de boot pas gaat als er 20 passagiers zijn en dat ging gezien het tijdstip vandaag niet meer gebeuren. Enige oplossing was de speedboat, 300 baht duurder. Daar gaat ons dagbudget, we gaan er 3 dagen over doen om dat recht te trekken, of in mei weer naar huis...

Op de speedboat zaten nog 22 mensen. " zelfde verhaal? Ja, zelfde verhaal". Slim gedaan van die Thai. 20 meter en 1 pier verderop vertrok de 50 baht kostende slow boat die niet meer ging en half leeg was.... Genaaid! Nou ja, op naar de pier aan de overkant. Met een ziekmakende gang vlogen we op de illegale boot in het donker naar de overkant. We haalden de slow boat in en klotsten de inzittenden er haast uit door de golven die we maakten. Met licht aan varen was blijkbaar te riskant dus het ging op de tast. 20 meter van een strand stopte het kreng. "You arrived sir". "Where's the pier"? "No pier sir". En weer die rottige glimlach!

Met 2000 euro aan laptops en camera's in onze rugzakken sprongen we in het donker tot ons middel in het water en wankelden en waadden naar het strand. Daar sta je dan.....

Goedkope guesthouse zoeken dan maar. Grote glimlachen vroegen ons 800 tot 1200 Baht, teveel voor ons (toch al uit de hand gelopen) budget. Er kwam een man op een scootertje langs, die ons met een grote glimlach een kamer voor 400 kon verhuren. Voor ik het wist zat Marco achterop en vertrok. "Kom je ons achterna?" riep hij achterom. Toen stond Jeroentje met 4 rugzakken, een nat kruis van de boot en klotsende oksels van de hitte in een donker steegje. T was te donker om de kakkerlakken van de blaadjes op straat te onderscheiden. Kloteland van de glimlach!

Na 10 minuten zeulen zag ik het scootertje staan. Marco stond al met een glimlach op het balkon van het teakhouten huisje met asbest dakje. Het had een ventilator en een wc zonder doorspoel maar met emmertje. De deal was rond.

Nu liggen we bij miss Hong in t guesthouse, mister Hong vraagt zich af of we nog een thaise chick gaan scoren vanavond. "vandaag maar even niet, zijn moe...en zo...Slapen was er echter niet bij. De buren links hadden een jengelend kind en de muren waren zo dun en kierend, dat als ze het licht aandeden wij in onze kamer er een boek bij konden lezen. Op rechts sliep een jong stel dat de hele nacht schreeuwend heeft liggen fitnessen. Ik was bang dat ze er in zouden blijven met die hitte. Nu maar hopen dat ze het Nederlandse gemiddelde van 2 keer per week een beetje aanhouden. Dan slapen we misschien morgen beter.

Thailand en sex blijven we een vreemde combinatie vinden. Ook hier zie je Europese mannen met buik, kale kop en andere leeftijfdsgebonden drama's rondrijden op scooters met slanke, mooie en jongeThaise vrouwen. En geen van de mannen lijkt zich af te vragen wat de dames hier verstaan onder hun pensioengat....... en dat de vertaling nederlands-Thais hier enigszins mank gaat. Ook de oudere homomannen uit Europa schieten hier (hun) wortel. We zien het voor onze neus gebeuren op de strandterrassen. De ober knipoogt naar een stel en als het stel reageert liggen ze 5 minuten later in zee met zijn drieën kikkervisjes te vangen (with happy ending). Weer even later neemt dezelfde ober/toyboy de bestelling op van een vakantievierend gezin. Iedereen ziet het, weet het, vindt het oké en lijkt het als onderdeel te beschouwen van de Thaise way of life.

Wij genieten nog even na van een paar dagen koh samet op het balkon. Marco zweet nog even uit van het nodige spicy food van daarnet en Jeroen is daarvan reeds naar het toilet zonder doorspoel maar met emmertje vertrokken. Morgen naar het vaste land!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Nelson, Sabine & Yara:
    31 maart 2013
    Wat kunnen jullie dit toch GE WEL DIG verwoorden! We hebben hier goed gelachen! ;-)
    We begrijpen dat dit voor jullie iets anders geweest zal zijn ;-)
    Alles kan vanaf nu alleen nog maar meevallen lijkt ons ;-)

Heel veel plezier en ga door met die reisverhalen ;-)

Liefs van ons
  2. Josina:
    31 maart 2013
    Haha wat een hilarisch verhaal! Verlangen jullie al we terug naar jullie hi tech caravan;-) have fun nog!
    Groetjes Josina
  3. Laura Evers:
    31 maart 2013
    Haha, mooi en hilarisch verhaal!
    Klinkt ondanks de herkenbare ongemakken als fantastisch!!!
    We zijn nog steeds JALOERS!!!
    We zouden maar wat graag even meegenieten van de hitte en spicy food en zouden alle vieze beestjes, gekke toiletten, het onbetrouwbare openbaar vervoer etc graag weer op de koop toenemen!!
    Ga verder maar lekker flink over jullie budget, zijn jullie tenminste snel weer gezellig thuis ;)
    Nee hoor, gein, geniet lekker en blijf vooral schrijven zodat we mee kunnen genieten!
  4. Hillegonda:
    31 maart 2013
    Ik had wel een vliegje willen zijn......... hahaha. Blijf ons vooral op deze hilarische manier op de hoogte houden en dan geef je dit reisverslag gewoon uit als boek: een bestseller en ik reserveer nu alvast een exemplaar.
  5. Laura Evers:
    31 maart 2013
    ps, wij hebben een paar jaar geleden vanaf die slow boat erg gelachen om die toeristen op die speedboat.....
  6. Liane Bahlmann:
    31 maart 2013
    Geweldig!!!!! Ik ga ook voor een exemplaar van het boek hoor, wordt hilarisch.... Verfilming ervan..... Ist gat in het budget zo weer gedicht ha ha!!!! Blijf heerlijk genieten!!!!!!!
  7. Erick & Ankie:
    31 maart 2013
    Wat een heerlijke verhalen en wat zullen die Thai gelachen hebben om die domme westerlingen.... Beloof 1 ding dat jullie niet in mei naar huis gaan want hoe moeten wij dan verder op 1 juni... Prachtige foto's ook, dat maakt het allemaal nog levendiger. We verheugen ons op onze tijd met jullie maar voor nu geniet! We kijken uit naar jullie volgende bericht. Heel veel liefs van ons xxx
  8. Ellen:
    31 maart 2013
    Wat heerlijk jullie verhaal te lezen! De tranen rollen over mijn wangen van het lachen. Avontuur 1 zit er op guys, ga zo door! Hier hangt inmiddels het pindahuisje in de tuin en wacht ik met spanning op de eerste vliegertjes. Liefs Ellen verheug me op jullie volgende verhaal. X
  9. Greta en Frans:
    1 april 2013
    Mannen van het Columbus-Gilde. Kunnen jullie niet een paar van die dikbuikige nederlandse viespeukjes aangeven, wij kunnen nog wel wat TBS zeden klantjes gebruiken om de kliniek draaiende te houden. Vergeet de kralen en spiegeltjes niet als jullie de binnenlanden intrekken, als ruil middel om niet in een inlands stoofpotje terecht te hoeven komen.
  10. Alie dijkstra:
    hoi Marco Jeroen
    Wat leuk om de reis zo met jullie te kunnen beleven, het is voor jullie beleving heel anders dan voor ons ,toch is het net of we alles mee maken op deze manier,allen jullie overnachting leek me niet optimaal maar dat is daar natuurlijk zo . maar mooi is het daar wel. ik kijk al weer uit naar jullie volgende verslag .
    liefs Alie
  11. Luc en Betty:
    Fantastisch!
  12. Gerda en wil:
    1 april 2013
    Bedankt voor jullie leuke verhaal.
    Dit is voor jonge kerels zoals jullie zijn toch veel gaver dan om netjes te "glimlachen" in een all inclusive hotel en zeker (ondanks een te dure speedboat) veel avontuurlijker!!!
    We zien uit naar jullie volgende verhaal en foto's.

Liefs van Gerda en Wil
  13. Henny Evers.:
    1 april 2013
    We hebben genoten van het verslag. Jullie hebben in een week al veel meegemaakt. Heel leuk geschreven. Goeie reis naar Bangkok. Veel liefs van ons.
  14. Maria:
    Fan-tas-tisch.....grinzzz... ;o)
  15. Johanna:
    2 april 2013
    Prachtig verhaal. Ik kijk uit naar het tweede verhaal!! Heel veel plezier & geniet ervan!! Al een lekkere fruitshake gehad?! Johanna
  16. Annie:
    2 april 2013
    Voor jullie misschien leuk, maar het lijkt mij eng. Hopelijk genieten jullie ervan. Mooi verhaal.
    Groet VROUW PRIKKEN
  17. Leander:
    Dag Jeroen en Marco,

Ook ik zit met een grote glimlach jullie verslag te lezen, prachtig!
    Iets meer dan een week onderweg en dan al zoveel meegemaakt.
    Blijf genieten!
    Groet Leander
  18. Annie Verboom:
    3 april 2013
    Lijkt me beter, dit is mijn thuisadres.
  19. Monique nieubuurt:
    3 april 2013
    Super om te lezen. Nog maar net weg en nu al mooie belevenissen.

Groetjes monique
  20. Martijn Hinders:
    3 april 2013
    Super leuk om jullie verslag te lezen echt Fantastisch!
    Veel plezier en geniet ervan....

Groetjes Martijn
  21. Coby Evers:
    4 april 2013
    Wat heb ik genotenj van je eerste reisverhaal. Met humor, ja, dat mag je wel zeggen. Het begin was anders niet zo geweldig. Veel sterkte voor het vervolg. Ik verrheug me op de volgende verhalen!
  22. Janke brouwer:
    17 april 2013
    Een prachtig verhaal om te lezen, maar als je er midden in zit is het waarschijnlijk iets minder leuk. Ik wacht op het volgende smeuige verhaal. Geniet er van en heel veel plezier.
    Groetjes Janke