Thailand en Cambodja

30 juni 2013 - Koh Tao, Thailand

Thailand en Cambodja
In Chiang Mai om onze reismaatjes Erik (pa) en Ankie op pikken van het vliegveld. We gaan 4 weken samen backpacken door Thailand en Cambodja. We zien van alles door de gate komen, maar geen spoor van hen. Tot we ze na een half uur zien verschijnen vanachter 2 gigantische rode koffers. Met hun eigen interpretatie van de vertaling van backpacks kwamen ze aan met koffers zo groot als fiat panda's. Dat gaat ons nog een paar lastige momentjes bezorgen de komende 4 weken..... De fiat panda's werden in het hotel door 3 Thaise jongetjes naar boven getakeld en de ontspanning kon beginnen. We bezorgen ze op dag 1 voldoende tempels, doerians, hitte, chaos en streetfood om gewend te raken aan Azië en vertrekken voor een paar dagen de bergen in op gehuurde motorbikes. We parkeren de panda's in een garage en gaan licht bepakt op pad, zwemmen in watervallen, slapen in hutjes en crossen door de bergen. Ondanks Ankie, die denkt dat ze haar stalen ros met haar stem kan bedwingen, (waardoor ze nu en dan "hohohoho" gillend de struiken in schiet in plaats van het gas los te laten) komen we heelhuids terug na een paar dagen. Dat 1 brommer droog staat omdat de olie eruit gelopen is, houden we maar voor onszelf.

Nachttrein naar het zuiden dan maar. In onze 4 persoonscoupe schieten we door Thailand. De gammele discowagon is een groot succes. We feesten een paar uurtjes, kijken een filmpje op de laptop en komen na een (fantastische) nachtrust om vier uur s ' s'nachts compleet gebroken aan om de oude koningsstad Ayutaya te bekijken. Thailand wordt wel erg toeristisch; op de floating markt float geen boot meer. En van een market is al helemaal niets meer te vinden. De bootjes zijn opgezet om de toeristen te vermaken en alles wat er nog verkocht wordt zijn souvenirs. Wegwezen uit dit circus.

We steken door naar het oosten om de grens over te gaan met een personenbusje en reserveren 4 plekken. We gaan in het busje maar de chauffeur gaat volledig uit zijn plaatje; wie we wel niet denken dat we zijn om die 2 koffers mee te nemen! " dat gaat u 6 plaatsen kosten", 4 voor de mensen en 2 voor de koffers" en anders neem ik jullie niet mee"! Om zijn verhaal kracht bij te zetten haalt hij er 5 anderen bij. Geen van allen zag eerder zulke grote koffers, dus na nog wat krachttermen van onze kant stapten we weer uit en vonden een groter en goedkoper busje, waar de lellen van koffers in mee mochten.

Ook weer corruptie alom aan de Cambodjaanse grens. We zetten ons schrap en laten ons niet bedonderen. De douanebeambte wil 10E extra, we hadden gelezen dat je hier doorgaans niet onder uit komt, maar Erik imponeert flink met zijn lengte en zijn korte leger
printbroek en slaat hard op het bord waar de juiste prijs op staat en brult tegen het dikke corrupte kaboutertje dat hij het vertikt! Geschrokken geven de 5 mannetjes ons onze zin. Verbaasd lopen we snel door en slalommen onze weg tussen de bedelende kinderen door naar heel arm Cambodja. Wij weten inmiddels niet beter, maar Erik en Ankie verbazen zich over het veel te late, veel te krappe en veel te warme busje. We hadden immers een airco VIP bus besteld!! Welkom in Azië.....

Siem Reap is super en de tempels van Angkor indrukwekkend, nog mooier dan Bagan in Myanmar. We vinden burgers voor Erik, een hotel met zwembad voor Ankie en Jeroen en speciaal voor Marco nog voor een klein prijsje ook. Iedereen blij. Phomh Penh is hysterisch en vies, heel Aziatisch dus. Het beloofde zwembad was op de foto ruim uitvergroot, dus we zwemmen om beurten om elkaar niet te verwonden. Het S21 museum en the killing fields maken indruk, wat hebben de mensen hier geleden, onvoorstelbaar dat een kwart van de bevolking hier kort geleden zonder reden is uitgemoord. Nog steeds veel armoede en straatkinderen. Erik heeft het daar moeilijk mee en strooit hier en daar met zijn Riel en Dollars en 1 keer doen we boodschappen met een jongetje en kopen melkpoeder voor zijn zusje. Triest om te zien.

Over blubberwegen naar Kampot in de stromende regen. Het regenseizoen is nu echt begonnen. Met z'n vieren in een mini-tuktuk wil net, maar met de koffers erbij wordt het moeilijk. Maar low season maakt de chauffeurtjes creatief en het past. Maar als je zelfs door Aziaten wordt nagekeken en -gewezen, dan heb je je vervoermiddel heel knap volgebouwd! Geen wonder dat het ding instortte.... We duwen het geval in een half uur naar de maker, maar het is definitief overleden, dus we betalen het arme mannetje toch maar en gaan lopend verder. Met een volgende tuktuk zakken we zover de modder in, dat we hem er zelf uit moeten duwen, zitten nu onder de drek maar we blijven het proberen...

En dan zitten we in de rimboe, in 2 hutjes op palen, zonder stromend water (oke, de rivier stroomt wel) en slechts een bak regenwater om mee te douchen, met een eigenaar van het guesthouse, die de hele dag aan het blowen is, naar psychedelische muziek te luisteren. Heerlijk.....

Helaas laat het weer ons in de steek, het zeikt van de lucht, maar we willen wat ondernemen en strikken Ankie met beloftes over goede wegen en beter weer om weer op de scooter te klimmen. Dat Cambodja voor 80 procent uit zandwegen bestaat, de hellingen 12 procent en meer zijn en het nog harder gaat regenen ontdekken we pas als we al diep in de rimboe zitten. De enige manier om niet onderuit te gaan is "skiën", waarbij je je slippers tot je enkels in de modder zet, gas geeft en al skiënd in de blubber in evenwicht blijft. Tot onze nek besmeurd met klei en zeiknat van tropische stortregens belooft Ankie (zonder glimlach) dat ze nooit meer met ons op de scooter stapt. De volgende dag gaan we alsnog (Ankie is vergevingsgezind), nu met echte wegen op apenjacht. Na een uur spotten we een kolonie grote bavianen. We willen er graag eentje op de foto, dus wachten met camera in de aanslag tot er eentje oversteekt. Scherp stellen, wachten tot hij halverwege is en een paar foto's achter elkaar schieten. Op de eerste kijkt hij blij, op de tweede bezorgd over een naderende pick up en op de derde foto is hij lelijk in de aap gelogeerd, want morsdood. Het was duidelijk niet zijn dag....

Weer een slopende dag en nacht met 5 bussen, busjes, taxi's, de slaaptrein en de ochtendboot kunnen de arme stakkers direct door om te starten met hun "open water diving" cursus. Daar zit je dan op een tropisch eiland en dan mag je er niet van genieten... Er volgen voor Erik en Ankie 4 dagen van blokken in de klas, angstige capriolen op de zeebodem, uren in het zwembad en theorie-examens om van te zweten. We zien ze elke ochtend om 7 uur voorbij komen, met de boeken onder de armen en hun oogjes worden elke dag kleiner. We voelen ons bijna schuldig, bijna hoor. Dat wat voor hen als een vakantie bedoeld was, ontaard in afzien en het continu verleggen van grenzen, het overwinnen van jezelf en het krijgen van weinig nachtrust en weinig lekker eten. En steeds weer die enorme koffers achter je aanslepen. En toch: wie kan zeggen dat hij/zij na 9 kinderen en 10 kleinkinderen nog effe zijn PADI binnen haalt! En het is ze gelukt!!!!! We zijn trots! Een duikvakantie in de toekomst zal er zeker komen!!!!

We nemen afscheid op de pier en laten een traan. Voor hen einde vakantie en voor ons nieuwe reislust verzamelen, want dat ontbreekt er de komende dagen aan. We zijn reisleider af en dat zorgt voor een gat van 24 uur in de daginvulling.... En das best veel!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Ellen:
    30 juni 2013
    Hey Jeroen en Marco, hier kersverser peettante Ellen.leuk joh, mijn nieuwe nichtje Sophie;) Wat leuk jullie vakantie verhaal te lezen. Ga zo door en blijf genieten, liefs Ellen
  2. Lotte:
    30 juni 2013
    Kom op jongens, jullie kunnen er echt wel meer van maken dan 'het zoeken naar nieuwe reislust'. Ik zie (ik lees beeldend) prachtige natuur voorbij komen, veel dieren de revue passeren, hutjes op palen staan, in de regen is de temperatuur tenminste nog hoog en jullie rijden zoveel op brommertjes dat je niet mag klagen!!! ;)
    Oké, oké, jullie hebben wel gisteren de buurt-BBQ gemist.. Nu al benieuwd naar jullie volgende avontuur! :)
    Groetjes van nummer 10
  3. Erick & Ankie:
    30 juni 2013
    We hebben genoten!!! En missen jullie nu ook vreselijk. Ook wij moeten acclimatiseren want het is hier vreselijk KOUD!!! Een van de 'Panda's' heeft het helaas begeven, dus volgende keer met een echte rugzak. Jullie zijn de beste reisleiders die er zijn. Succes met het maken van nieuwe plannen. Als het lukt komen we in het voorjaar nog even langs. Heel veel liefs van ons xxx
  4. Daniëlle Brouwers:
    30 juni 2013
    Heyhoihoi, hier hebben we net weer de feestnachten van de TT, drie maar liefst, weer achter de rug. Het leek hier ook wel regenseizoen, elke avond als verzopen katten retour. Maar dat mocht de pret niet drukken ;-). Weer een mooi verhaal van jullie belevenissen, petje af voor de medereizigers in jullie verhaal. Have fun ! X
  5. Henny Evers.:
    30 juni 2013
    Lieve Jeroen en Marco. Geweldige verhalen. Wat hebben jullie al veel meegemaakt. Even lastig weer zonder Ankie en Erick. Zijn benieuwd waar jullie nu heen gaan. Veel liefs van ons .
  6. Maria:
    30 juni 2013
    Super genieten weer van jullie volgende avontuur....xxx
  7. Gerda en wil:
    Hoi avonturiers
    Weer een schitterende verhaal en het is erg komisch geschreven en nogmaals maak er een boek van zeker voor die mensen die jullie reisverslagen ook zo leuk vinden. Ja Angkor Wat in Cambodja was ook onze favoriet vooral de wortels van de bomen die dwars door de tempels groeien, top!
    We kijken uit naar jullie volgende verslagen,
    hartelijke groet van Wil en Gerda
  8. Olga:
    1 juli 2013
    lieve mannen alle emoties zijn weer voorbij gekomen en wat is dat toch super.Ja wel weer even slikken bij het afscheid maar jullie hebbenhet in elk geval ook weer meegemaakt.
    Weer veel plezier met al jullie volgende plannen.
    Liefs opa en olga
  9. Hannie:
    1 juli 2013
    Ha stoere mannen, wat weer een verhaal! Ben blij dat we niet in het regenseizoen komen, al dat geglibber. Heb net een rugzak met Jilke gekocht, voor hem natuurlijk, om te voorkomen dat hij z'n samsonite mee zou nemen. Dus wees gerust, geen fiat panda voor hem maar een leuke tas/rugzak.
    Het moment dat wij elkaar treffen komt dichterbij, zeker nu Erik en Ankie zijn geweest en ik begin, hoe vroeg het ook al is enkele voorbereidingen te treffen, de Deet ligt al klaar, een zere arm gehad van het buiktyphus vaccin en, als de duikarts een positieve verklaring wil geven, aangemeld voor een cursus/Padi brevet. Met het brevet op zak zou ik zelfs al bij de togian eilanden mijn eerste duik kunnen doen...........
    Nu jullie eerst nog naar Maleisië en dan door naar Indonesië. Veel plezier daar, in een iets minder aziatisch land volgens mij en tzt hebbeb we even contact.
    Lieve groet, Hannie
  10. Coby Evers:
    2 juli 2013
    Hoi, hoi Hier ben ik weer. Was blij weer iets van jullie te horen. Vertel me eens, nhebben jullie wel eens verlangen naar een beetje luxe? Nee hoor,jullie genieten gewoon, ondanks alles en zo hoort het ook. Tot de volgende sessie. Hopelijk tot gauw. Liefs, Coby
  11. Wilma Vos:
    3 juli 2013
    Hallo, weer genoten van jullie verhaal. Wat beleven jullie veel zeg in 1 dag maar dat kunnen wij ook! Gisteren begonnen met het MD traject en zijn we allen ingewijd in de; ja maar filosofie en het: om denken, wat we nu allemaal zullen gaan roepen bij elk probleem wat we gaan tegenkomen. Nou dat hebben jullie zo te lezen helemaal niet nodig, om denken doen jullie al genoeg!!! Blijf genieten, groetjes Wilma
  12. Sandra:
    3 juli 2013
    Genoten van het weer prachtige verhaal,maar o zo blij dat ik niet op wereldreis hoef! Haha Blijven genieten jullie! Xx
  13. Laura Evers:
    3 juli 2013
    Ik heb weer in een scheur gelegen! En wat een stoere medereizigers hadden jullie zeg!! Geniet daar lekker verder broer en zwager!!!!

Xx
  14. (oma)Sjoukje:
    Lieve Marco en Jeroen

Ik heb weer genoten van jullie verhaal.
    Super hoor.Bedankt.
    Lieve groet (oma Sjoukje)
  15. Sabine:
    5 juli 2013
    EINDELIJK weer eens tijd om wat te lezen. Wat een verhaal zeg . . . geweldig! Jullie maken in elk geval genoeg mee! :) Leuk zoals jullie alles telkens weer weten te verwoorden :)

Liefs,
    Bien
  16. Greta en Frans:
    16 juli 2013
    Olá vriendjes,
    Alleen voor het afvallen zou ik wel een maandje met jullie willen optrekken, is leuker dan de sportschool, maar ja iemand moet hier op de zaak passen. Misschien als jullie weer als hypotheek slaven aan 'de bak' moeten dat wij dan eens op stap gaan, liefs Greta en Frans
  17. Coby Evers:
    15 augustus 2013
    Wel een beetje laat, maar ik wil toch aangeven heel blij te zijn met jullie verhalen. Geweldige manier van schrijven. Hou je taai. Ik kijk uit naar jullie volgende mail. Groetjes, Coby